روشهاي به کار رفته در ساخت بناهاي جديد در کنار بناهای تاريخي
پنج شنبه , ۲ آذر , ۱۳۹۶

- دانلود آهنگ جدید



روشهاي به کار رفته در ساخت بناهاي جديد در کنار بناهای تاريخي

اين مبحث به نوبه ي خود بسيار گسترده مي باشد. چرا که مي توان اين موضوع را از جوانب گوناگون مورد بررسي قرار داد ٬ از جمله: تغيير ساختمان قديمي به منظور پذيرش کاربري نوين ٬ طراحی در مجاورت ساختماني تاريخي و با ارزش ٬ الحاق بخشي به بناي قديمي به منظور توسعه ي آن. آنچه به اختصار ادامه مي آيد ٬ چکيده اي از ديگاه هاي موجود در اين زمينه است:

تغيير کاربري ابنيه ي تاريخي

در اين مورد ٬ برخي معتقد به ايده ي حفظ پوسته و نمای خارجی مي باشند. حفاظت گرايان به حفظ کل بناي تاريخي معتقدند و تغييراتي را به عنوان يک واقعيت ٬ به منظور فعال کردن مجدد آن ها مي پذيرند. روش هاي اتخاذ شده در اين مورد عبارت اند از :

۱-حفظ کل ساختار بناي موجود: در اين روش تجديد رنگ آميزي؛ نوسازي سرويس و اقداماتي از اين دست انجام مي گيرد.

۲-حفظ کل پوشش بيروني و بازسازي داخل بنا همراه با تغييرات جزئي.

۳-حفظ کل پوشش بيروني ٬ همراه با تغييرات عمده در داخل بنا.

۴-حفظ کليه ي ديوارهاي جانبي بنا و تخريب کامل سقف و ساختار داخلی ٬ و به دنبال آن ساخت يک بناي جديد در پشت نماي تاريخي.

۵-حفظ تنها ۲ يا ۳ ضلع از بناي موجود و تخريب باقي مانده ي بنا و ساخت يک ساختمان کاملًا جديد در پشت ديوارهاي نماي باقي مانده.

۶-حفظ تنها يک ضلع؛ يعني ديوار نمای ساختمان موجود و تخريب کامل بقيه ي بنا و ساختن يک بناي جديد.

تقابل

در اين روش ساختمان هاي چون به لحاظ سبک نمي توانستند ارتباط مناسبي با ساختمان هاي قديمي تر پيدا کنند ٬ به ناچاار در تقابل با ساختمان هاي جديد قرار گرفتند. روش تقابل جنبه ي ديگري نيز دارد که نبايد کم اهميت تلقي شود. اين جنبه ٬ سهولت کاربرد آن راي طراحان است: معماران بدون نگراني از محکوم شدن به بي مسئووليتي و به اميد مبهم خلاق و مبتکر شناخته شدن مي توانند از يافتن راه حلي مناسب براي يک مساله ي سخت طفره رفته و اعلام کنند که بدون توجه به طرح ارائه شده و تنها با ايجاد تضاد ٬ رابطه اي مطلوب پديد آورده اند. به اين ترتيب و با چنين استدلالي راه حل هاي ضعيف و نامطلوب را توجيه کرده و نتايج کار اغلب به ايجاد محيطي سردرگم و بلاتکليف براي عموم ختم مي شود و بنابراين ٬ آنچه اغلب عدم برقراري رابطه است ٬ به عنوان يک گزينه ي زيبا ارائه مي گردد.

استفاده از جزئيات

يک تصور کلي اين است که اگر کسي حد نصاب بصري را در نظر بگيرد ٬ رابطه ي مطلوب را به وجود آورده است. ولي همان طور که پيش از اين ديديم ٬ مشکل به اين سادگي قابل حل نيست. ساختماني که از برخي موارد حساس مانند همگوني ارتفاع ٬ نسبت ها و مصالح تخطي نموده ٬ در صورت داشتن بافت بصري مناسب که عمدتا حاصل آرايه ها يا جزئياتي کوچک است ٬ باز هم مي تواند با ساختمان هاي مجارو سازگار باشد. نکته ي جالب اين است که هرچه ساختمان از ساختمان مجاور خود به لحاظ مصالح ٬ مقياس ٬ تناسبات ٬ ارتفاع و موارد مشابه ديگر بيش تر تقليد کند ٬ حذف آرايه هاي خاصِ ساختمان مجاور در ساختمان جديد کاري نابه جاتر به شمار مي آيد؛ به طوري که ساختمان جديد عريان به نظر مي رسد. طراحی نمای ساختمان از مراحل مهم طراحی معماری می باشد.

ضوابط موجود در نحوه ي ساخت و ساز در مجاورت بافت هاي تاريخي

همان گونه که قبلًا نيز يادآوري شد ٬ ساخت و ساز در جوار بافت هاي تاريخي را مي توان از ابعاد گوناگون مورد توجه قرار داد که عبارت اند از: توجه به متن و زمينه در طراحی معماری بافت هاي شهري قديمي ٬ توجه به ضوابط مرتبط با حريم هاي منظري و کيفي ٬ ديدگاه هاي مرمتگران و ضوابط بين المللي.

برچسب ها

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.


برچسب ها